به گزارش پایگاه خبری گنبدی ها، در آئینی با حضور مسئولان ارشد استانی و نمایندگانی از سازمان جنگلها و مراتع کشور، «پایگاه جنگلبانی مردمی حاجی قوشان» به عنوان اولین پایگاه از این دست در استان گلستان، در شهرستان گنبدکاووس افتتاح گردید. این رویداد، گامی عملی در جهت تحقق اهداف کلان مدیریتی در حوزه منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست با تکیه بر ظرفیتهای مردمی است.
سلیمان هاشمی، معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس،در آیین افتتاح این پایگاه، ضمن اشاره به موفقیت شهرستان در ارائه الگوی جدید مدیریت منابع طبیعی، اظهار داشت: «این دستاورد مهم نشان میدهد که تا زمانی از ظرفیتهای مردمی و بسیج جامعه استفاده نشود، کارآمدی مورد انتظار در مدیریت تحقق نخواهد یافت.» وی بر ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیتهای مردمی برای حفاظت از پهنه وسیع منابع طبیعی شهرستان گنبدکاووس تأکید کرد.

فرماندار ویژه گنبدکاووس در ادامه، رویکرد جدید دولت را در حوزه توسعه و حفاظت از محیط زیست، «فرا-تسهیلگری» عنوان کرد و افزود: «هدف ما در دولت، صرفاً تسهیل امور نیست، بلکه ما به دنبال رسیدن به مرحله فرا-تسهیلگری هستیم؛ یعنی مشارکت دادن نظاممند مردم در تمامی امور. این رویکرد شامل همکاری همیاران طبیعت، بسیج و حتی خیرین در حمایت از محیط زیست میشود.»
در این مراسم، دستورالعملهای عملیاتی لازم صادر گردید. سلیمان هاشمی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان را مأمور کرد تا با هماهنگی بخشدار، روستاهای دارای مراتع وسیع و در معرض خطر آتشسوزی را در اولویت قرار داده و تجهیزات لازم، از جمله دمندههای مهار آتش، را برای مقابله با حوادث احتمالی در اختیار روستاییان قرار دهد. وی همچنین بر لزوم پیشنهاد نیازهای تجهیزاتی از سوی مدیران دستگاهها با رویکردی فعالانه تأکید کرد و قول مساعدت و حمایت از این پیشنهادات را داد.
فرماندار گنبدکاووس با اشاره به وسعت عظیم منابع طبیعی منطقه، نیاز به همت جمعی و مشارکت مستقیم مردم را بیش از هر زمان دیگری ضروری دانست و ایجاد اولین پایگاه جنگلبانی مردمی را گامی بلند در جهت فرهنگسازی و مشارکت محلی در حفاظت از محیط زیست برشمرد. وی با اشاره به انتخاب استراتژیک روستای «حاجی قوشان» برای این منظور، اولویت اصلی در این مرحله را صیانت از مراتع در معرض خطر آتشسوزی عنوان کرد و خواستار شناسایی دقیق این نقاط و تجهیز روستاهای آسیبپذیر به امکانات مهار آتش شد.
هاشمی در پایان، ضمن تمجید از عملکرد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان، تصریح کرد: «ما در گنبدکاووس شاهد کارنامه درخشانی در حوزه صیانت هستیم و هدف ما این است که این تجربه موفق را به سایر روستاها و نقاط حساس نیز تسری دهیم تا فرهنگ حفاظت از طبیعت با مشارکت مردم در تمام سطح منطقه نهادینه شود.»
در این آئین از تلاشهای فرماندهان یگان حفاظت سازمان جنگلها و مراتع کشور و همچنین مسئولان و کارکنان حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قدردانی به عمل آمد.
- محسن علی پور
- کد خبر 8066
- 11 بازدید
- بدون نظر
- پرینت







