شما اینجا هستید

اخبار گنبد » دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به مفاخر اقوام دارد

به گزارش پایگاه خبری گنبدی ها و به نقل از خبرگزاری ایرنا، آخوند “ابوبکر خوجملی” روز چهارشنبه در مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی با حضور “احمد قربان‌اف” سفیر ترکمنستان در ایران و برخی مسوولان گلستان افزود: دولت سیزدهم همچنین در توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی با همسایگان از جمله ترکمنستان گام‌های عملی خوبی برداشته است.

وی اضافه کرد: به طور کلی مجموعه اقدامات نظام اسلامی، دولت سیزدهم و استانداری گلستان در خصوص اقوام و مذاهب اسلامی ساکن در ایران و این استان و اهتمام به مفاخر و بزرگان آنها مطلوب و مایه مباهات و افتخار برای همه اقوام بالاخص ترکمن‌ها است.

آخوند خوجملی همچنین با اشاره به شخصیت عرفانی مختومقلی فراغی بیان داشت: نباید این شاعر شهیر و نامی ایرانی ترکمن را فقط به شعر و شاعری محدود کرد بلکه مختومقلی یک عالم دینی، قرآن شناس و مفسر بوده است.

دستیار استاندار گلستان در امور اهل سنت ادامه داد: بیشتر اشعار مختومقلی فراغی برگرفته از قرآن و حدیث است ضمن اینکه این شاعر بلند آوازه ایرانی ترکمن یک عارف به تمام معنا نیز است و عشق حقیقی و معنوی به خالق یکتا در اشعارش وجود دارد.

وی بابیان اینکه مختومقلی فراغی عاشق حق و حقیقت بود، اظهارداشت: این شاعر و عارف نامی خود عامل به وحدت بودند و در اشعارش به مشترکات مذاهب اشاره داشته است.

آخوند خوجملی تصریح کرد: اشعاری که مختومقلی فراغی در توسل به ائمه اطهار (ع) سروده نیز مصداق و مبین اهتمام این شاعر به وحدت عملی بین اقوام و مذاهب است.

مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی و بلند آوازه ترکمن که به فردوسی این قوم نیز مشهور است با خلق شعرهای بی‌بدیل خویش با مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی، کمک شایانی به احیای زبان و ادبیات ترکمن‌ها نمود و گنجینه‌ای پایان‌ناپذیر از فرهنگ غنی این قوم به یادگار گذاشت.

شهرستان گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت که متشکل از اقوام و مذاهب اسلامی می‌باشد، درشرق استان گلستان واقع است.

منبع خبر: خبرگزاری ایرنا

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی گنبدی ها | جامع ترین وب سایت خبری شهرستان گنبدکاووس