شما اینجا هستید

استان گلستان » صدا و سیمای مرکز گلستان از ابتدا تا حال

رادیو و تلویزیون در گلستان

رادیو گرگان اولین بار فعالیت خود را در سال ۱۳۳۲ هـ. ش با نام رادیو ارتش که برنامه های ویژه ای برای نظامیان پخش می کرد، آغاز نمود،اداره و مرکز تولید و پخش رادیو در ابتدای کار، در اداره پست و تلگراف شهر گرگان (خیابان کاخ) قرار داشته و فرستنده اش نیز در جنب آن (حدود پارک شهر) نصب شده بود.

تولید برنامه های رادیو در آغاز تقریبا نیم ساعت بود که به وسیله ی یک فرستنده ۴۰۰ واتی موج کوتاه به وسیله بی سیم روی ردیف ۴۵ متر پخش می شد.

امکانات فنی تولیدی رادیو گرگان در آن زمان منحصرا یک دستگاه ضبط و یک دستگاه میز پخش صدا بود. در سال ۱۳۳۸ این رادیو در ادامه فعالیت خویش تحت نام اداره انتشارات رادیو، برنامه هایش جنبه عمومی پیدا کرد. با راه اندازی فرستنده ی یک کیلوواتی، تولید برنامه های رادیویی به ۲ ساعت در روز افزایش یافت، به طوری که  یک ساعت آن به زبان فارسی و یک ساعت دیگر به زبان ترکمنی اختصاص داده شد.

در این زمان، ساختمان تولید و اداری به محلی در خیابان شالی کوبی(ولی عصر) انتقال یافت، ولی فرستنده و پخش، کماکان در جایگاه قبلی قرار داشت تا این که در سال ۱۳۳۹ به منظور نوسازی آن بنا، امکانات موجود، وسایل فنی تولید و ضبط به ساختمانی دیگر در تقاطع خیابان سرخواجه به ملل منتقل شد. سپس مجددا در سال ۱۳۴۲، کارکنان و تجهیزات آن به ساختمان تجدید بنا شده در خیابان شالی کوبی که همچنان استیجاری بود، انتقال یافت.

در این ساختمان با وجود یک استودیو پخش و دو استودیوی ضبط، کار تولیدات رادیویی ادامه می یافت و به تدریج ساعت های پخش و تولید برنامه ها در دو بخش فارسی و ترکمنی در سال های بعد افزایش یافت و فرستنده ی جدید آن نیز در جاده کمربندی فعلی نصب گردید.

در ۱۵ شهریور ۱۳۴۸، قدرت فرستنده رادیو گرگان به ۱۰ کیلووات ارتقاء یافت. در سال ۱۳۵۰ رادیو گرگان که زیر نظر سازمان اطلاعات و رادیو بود، تحت پوشش سازمان جدید التاسیس رادیو تلویزیون ملی ایران قرار گرفت که پس از انقلاب اسلامی به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافت.

از دیگر فرستنده های صدای گرگان، فرستنده پرقدرت ۴۰۰ کیلووات رادیویی بندر ترکمن می باشد که در ۱۲ فروردین سال ۱۳۶۲ شروع به کار نمود و از همان سال، تولید و پخش برنامه های برون مرزی از مرکزگرگان به زبان ترکمنی برای مخاطبان فراسوی مرز نیز آغاز گردید.

تجهیزات اولیه رادیو گرگان

در این زمان استودیوهای تولید و پخش رادیوی مرکز گرگان به تناسب فعالیت هایش با توجه به دو فرستنده گرگان و بندرترکمن، به شش استودیو افزایش یافت.

 

این صدای رادیو گرگان است

منوچهر حبیبی، پیشکسوت دیگر رادیو گرگان نیز تصریح کرد: اولین جمله ای که توسط مجری رادیو ما پخش شد این بود “این صدای رادیو گرگان است” که توسط مجری توانمند خانم طبری اجرا شد.
وی اظهار کرد: در ابتدای کار زیر نظر آقای صفایی کار می کردم. روزی فردی به دفتر من آمد و سعی کرد در باره مدیریت که آقای صفایی بود اطلاعات بگیرد. من هم گفتم که عذر مرا بپذیر زیرا این مسائل امنیتی است و نمی توانم آنها را بازگو کنم.
حبیبی ادامه داد: فرد نامه ای از تهران آورد که مدیریت به وی سپرده شده بود و من هم مجبور شدم به سوالاتش جواب دهم. وقتی از مدیر پرسید گفتم آقای صفایی است و تمام تلاش وی، رونق و بهتر شده رادیو است. آن مرد نیز همانجا نامه را پاره کرد و گفت من برای مدیریت به گرگان نیامده ام برای قلم زدن آمده ام.
وی ادامه داد: آقای صفایی خدمات زیادی به شهر گرگان ارائه کرده اند. آن زمان همیشه چراغ اتاق ایشان روشن بود. چندین بار سعی کردم قبل از ایشان و صبح زود وارد رادیو شوم ولی موفق نشدم. آقای صفایی بدون دریافت کمترین مبلغی خالصانه به رادیو خدمت کردند.
وی اظهار کرد: محمدرضا لطفی هم در رادیو زحمت زیادی کشید. برنامه ای مشترک با محمدرضا داشتم که او ساز می زد و من هم داستان لیلی و مجنون را باز گو می کردم. در حال حاضر به دلیل برخی نا مهربانی ها وی از گرگان دور مانده ولی همچنان برای فرهنگ و هنر آن تلاش می کند.
حبیبی با تشکر از اقدام شورای شهر برای برگزاری این مراسم افزود: شهرداری و شورای شهر اقدامات ریز و درشت خوبی را در جهت حفظ فرهنگ ما انجام داده اند که شاید خیلی از آنها به چشم نیاید ولی بنده از اقدام سازمان فرهنگی برای نصب تابلوهایی در شهر با نوشته هایی از آیات قرآن کریم تشکر می کنم.
منوچهر حبیبی به درخواست نایب رئیس شورای شهر یکی از اجراهای قدیمی خود را بازخوانی کرد که بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت.
سپس حاجی قاسمی، از دیگر پیشکسوتان رادیو درباره خاطرات خود گفت و اذعان کرد: برنامه اصلی رادیو گرگان ترکمنی بود، از پنج ساعت برنامه سه ساعت ترکمنی و دو ساعت هم فارسی بود که البته دلیل آن هم به هدف از تاسیس رادیو مربوط می شد. اولین رئیس آن اقای کریمیان بود. در ادامه نیز آقای زعفرانی مسئولیت گرفتند و در زمان ایشان رادیو پیشرفت های خوبی داشت.
حاجی قاسمی بیان کرد: بسیاری از بزرگان رادیو کشور مانند سرور پاک نشان، کار خود را از گرگان شروع کردند و سپس به تهران رفتند.

ساختمان صدا و سیمای مرکزگلستان که در اواخر دهه ۶۰ در محله زیباشهر گرگان جهت گسترش برنامه ها تاسیس گردید

صدا و سیمای مرکز گلستان از ابتدا تا حال
در آبان سال ۱۳۶۹، مرکز اداری، پخش و تولید به غیر از فرستنده ها به ساختمان جدید و نوساز و اختصاصی در محیطی نسبتا بزرگ در سه هکتار زمین و مشرف به شهر گرگان (محل فعلی صدا و سیما بر روی تپه زیباشهر)، انتقال یافت.

این ساختمان دارای شش استودیو بود که از ۵ استودیوی صدای آن یک مورد به پخش برنامه های فارسی و یک استودیو نیز به پخش برنامه های ترکمنی و ۳ استودیو دیگر به تولید اختصاص یافته و بزرگترین استودیوی آن نیز جهت تولید برنامه های تلویزیونی در نظر گرفته شد و از ۲۴ ساعت برنامه های رادیویی ، حدود ۱۴ ساعت  آن در داخل مرکز تولید و پخش می شود و بقیه به تقویت شبکه سراسری صدای جمهوری اسلامی ایران می پردازد که  برنامه های آن بر روی موج متوسط ردیف ۱۵۳۹ کیلوهرتز و موج اف ام ردیف ۹۵ متر نیز قابل دریافت است.

فعالیت های تلویزیونی این مرکز پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تهیه گزارش های خبری از سطح منطقه گرگان آغا زشد که در ابتد این گزارش ها از شبکه سراسری و همچنین از تلویزیون استان مازندران پخش می شد.

از سال ۱۳۶۹ به بعد فعالیت تلویزیونی در این مرکز برای تولید برنامه به زبان های فارسی و ترکمنی نیز آغاز شد و در سال های بعد به هفته ای یک ساعت رسید. اولین برنامه با نام رنگین کمان که نیمی به زبان فارسی و نیمی دیگر به زبان ترکمنی(عالم غوشار) بود، در گرگان تولید می شد و از مرکز صدا و سیمای مازندران در روزهای جمعه پخش می گردید. از سال ۱۳۷۶ با توجه به تاسیس استان گلستان، صدا و سیمای مرکز گرگان به صدا و سیمای مرکز گلستان تغییر نام داد. در ۹ مرداد سال ۱۳۷۸، تلویزیون محلی گرگان به طور مستقل آغاز به کار نمود.

بدین ترتیب که صبح روزهای جمعه با تولید و پخش برنامه ها به طور زنده به مدت ۶ ساعت فعالیت می کرد. علاوه بر آن این تلویزیون هر روز اقدام به پخش اذان مغرب به افق گرگان می نمود و نیز یک بخش خبری کوتاه تلویزیونی از استان هم داشت که همه ی این برنامه های تلویزیونی با قطع موقت برنامه های شبکه سراسری و پخش به جای آنها، از مرکز گرگان صورت می گرفت.

مرکز صدا و سیمای گلستان نگارستان ایران

شبکه استانی گلستان

در اسفند سال ۱۳۸۳، شبکه استانی سیما با نام شبکه سبز به طور مستقل و جداگانه افتتاح گردید  که هم اکنون در هر شبانه روز به کار تولید تامین و پخش برنامه ها می پردازد که  برای ارسال تصاویر، این کار از طریق فرستنده پر قدرت تلویزیونی درازنو در ارتفاعات شهرستان کردکوی به همراه بیش از ۴۰ ایستگاه ماهواره ای زمینی تلویزیونی جهت پوشش نقاط کور استان انجام می شود.

در سال ۱۳۸۶ در ادامه توسعه فضاهای موجود، ساختمان جدید تولید و پخش ویژه سیما با استودیوهای مختلف در محیط های باز و بسته و همچنین آمفی تئاتری جهت همایش های گوناگون در محوطه مرکز افتتاح و راه اندازی گردید.

اما در ادامه بخش رادیو، جهت پوشش هر چه بهتر شبکه سراسری صدا و همچنین شبکه استانی رادیو، فرستنده پر قدرت ۶۰۰ کیلو وات قائم گنبد نیز به عنوان یکی دیگر از فرستندهای رادیویی تحت پوشش این مرکز در سال ۱۳۷۹ راه اندازی گردید.

این فرستنده رادیویی در فاصله ۸۰ کیلومتری از مرکز استان و در ۱۰ کیلومتری غرب شهر گنبد قرار دارد و عملیات اجرایی آن در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار و زیربنای ۱۷۰۰ مترمربع انجام شده است و شامل ساختمان فرستنده قسمت های اداری، ساختمان حراست، نگهبانی نیروگاه، موتورخانه، تعمیرگاه و فضاهای عمومی است.

قدرت فرستنده رادیویی قائم گنبد ۶۰۰ کیلووات، به صورت اصلی و ۵۰ کیلووات رزرو می باشد که روی امواج متوسط فرکانس ۷۴۷ کیلو هرتز به طور شبانه روزی به تقویت و پخش شبکه سراسری صدای جمهوری اسلامی ایران می پردازد و در کنار آن یک فرستنده ۵۰ کیلووات نیز به صورت اصلی و ۱۰ کیلو وات به طور رزرو نصب گردیده که حدود ۱۴ ساعت برنامه های شبکه استانی صدای فارسی این مرکز را روی موج متوسط فرکانس ۱۱۷۹ کیلوهرتز به ویژه جهت مناطق شرقی استان پخش می کند و بقیه ساعت  های آن به رله ی (تقویت) شبکه سراسری صدا اختصاص دارد.

علاوه بر فرستنده های فوق، صدا و سیمای مرکز گلستان بر روی موج اف. ام رادیو، اکثر شبکه های سراسری از جمله رادیو پیام، رادیو ورزش، رادیو فرهنگ، رادیو جوان، رادیو قرآن، رادیو معارف، شبکه اول صدای جمهوری اسلامی ایران و نیز صدای مرکز گلستان را نیز برای مردم استان گلستان و چند شبکه دیگر تقویت و پخش می نماید.

در ارتباط با تلویزیون باید خاطر نشان کرد علاوه برشبکه سبز گلستان شبکه های سراسری سیما نیز از طریق فرستنده های تلویزیونی صدا و سیمای مرکز گلستان در تپه هزار پیچ گرگان و درازنو کردکوی برای استان تقویت می شود.

یادآوری می گردد از سال ۱۳۸۸ شبکه استانی گلستان بر روی ماهواره نیز قرا رگرفت و از سال ۱۳۹۰ سیستم پخش نیز از آنالوگ به دیجیتال تغییر یافت قابل ذکر است که در صدا و سیمای مرکز گلستان، قسمتی از پخش برنامه های تلویزیونی از مراکز دیگر تامین می شود و به صورت آرشیوی است و قسمت های دیگر آن از طریق تولید، توسط دست اندرکاران  این مرکز انجام می شود که به صورت فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی و همچنین برنامه های متنوع فرهنگی، اجتماعی، خبری، هنری و سرگرم کننده می باشد که در انواع ترکیبی نوع الف، ب، ج و د، تولید می گردد.

منبع تاریخچه مکتوب :علیرضا پزشکپور

منبع مصاحبه پیشکسوتان رادیو گرگان : خبرگزاری مهر

گردآورنده : عادل خدرخوجه

مطالب مرتبط»

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی گنبدی ها | جامع ترین وب سایت خبری شهرستان گنبدکاووس