شما اینجا هستید

استان گلستان » ضرورت ساخت نیروگاه های تولید برق زیست توده در استان گلستان

ضرورت ساخت نیروگاه های تولید برق زیست توده در استان گلستان

زیست توده

غالباً در شهر و روستاهای استان زباله ها بعد از تفکیک در سایت های زباله موجود، عمدتاً درفضاهای باز دپو و رها می شوند.حتی در برخی محدوده های استان حتی المکان دفن می شود.گذشته از مسائل زیست محیطی و مشکلات بهداشتی که در آینده ممکن است مردم ما با آن روبرو شوند وحتی قابل جبران نباشد.

 

زباله های شهری و روستایی معضلات اساسی شهرداری های گلستان

استان همیشه سبز گلستان جزوه سه استان حاصل خیز ایران به حساب می آید و یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی همچون غلات ، میوه ، برنج سایر اقلام تولیدی در حوزه کشاورزی می باشد.استفاده بهینه از این خاک اهمیت فراوانی در تامین امنیت غذایی کشورمان ایران دارد و آلوده ساختن این خاک ارزشمند با دپوی زباله ها شهری و روستایی آینده ای بسیار خطرناک برای نسل های آینده مردم استان و حتی ایران به همراه دارد.

از طرفی رشد مصرف انرژی برق در استان ما در چند سال اخیر با رشد بسیار فزاینده ای همراه بوده تا جایی که مدیرعامل برق و منطقه ای مازندران و گلستان کوروش موسوی تاکامی اعلام کرد : مصرف برق استان های مازندران و گلستان در مرداد ماه امسال برابر با ۵۵۰۰ مگاوات و رشد قابل توجه ای نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است.

با توجه به این مشکلات اهمیت ساخت نیروگاه های تولید زباله سوز یا بیومس در استان گلستان بیش از پیش اهمیت پیدا میکند ، نیروگاه های تجدید پذیر تولید برق زیست توده برای تولید انرژی برق از انواع مختلف مواد تجدید پذیر زائدات جنگلی، کشاورزی، باغداری ،صنایع غذایی،ضایعات جامد زباله های شهری،فضولات دامی ،فاضلاب های شهری، فاضلاب هاو زائدات آلی شهرک های صنعتی تمام این موارد دارای مواد آلی هستند و توانایی سوختن دارند. بنابراین برای هر کدام می توان ارزش حرارتی مشخصی را تعیین نمود.

ترکیب هر مادۀ سوختنی آلی با اکسیژن، دی اکسید کربن و آب به انضمام مقدار زیادی انرژی گرمایی آزاد می شود.

معرفی انرژی زیست توده و کاربرد های آن به زبان ساده

سوخت‌های گیاهی به دست آمده از پسماندهای جنگلی و محصولات کشاورزی جهان، به نوعی بزرگترین منبع ذخیره‌ی انرژی خورشیدی به شمار می‌آید، و می‌تواند سالانه به اندازه‌ی ۷۰ ملیارد تن نفت خام، انرژی در دسترس بشر قرار دهد. این میزان ۱۰ برابر مصرف سالانه انرژی در جهان است.

نکته‌ی مهم در به‌کار‌گیری این منبع، آن است که حاصل از سوخت‌های گیاهی دوباره توسط گیاهان تازه جذب و مصرف خواهد شد، و هیچ اثری در پدیده‌ی گلخانه‌ای و گرم‌شدن زمین نخواهد داشت.

تاریخچه

استفاده از انرژی تجدید پذیر بیومس یا زباله سوز به ابتدایی ترین دوره های تاریخ باز می گردد، زمانی که آتش شناخته شد. انسان نخستین از چوب و برگ خشک درختان برای روشن کردن آتش استفاده می کرد. قدیمی ترین مورد خروج گاز و اشتعال ناقص آن به وسیلۀ دفن زباله در زمین، توسط پیلی نی روس گزارش شده است. او خروج گاه به گاه گاز طبیعی و اشتعال ناقص آن را از طبقات زیرین زمین مشاهده کرد.

در کشورمان ایران هم استفاده از زیست توده سابقه ای قدیمی دارد. شیخ بهایی از نخستین کسانی بود که از زیست توده به عنوان سوخت یک حمام در اصفهان استفاده کرد. اولین هاضم تولید کننده گاز متان در ایران در روستاهای نیاز آباد لرستان (۱۳۵۴) ساخته شد. این دستگاه به گنجایش ۵ متر مکعب فضولات گازی روستا را به بیوگاز مصرفی حمام تبدیل می کرد. در سال ۱۳۵۹ دو واحد کوچک آزمایشی در دانشگاه بوعلی سینا همدان احداث گردید.

در کشور ما همچنین به صورت عمده تأسیسات استخراج بیوگاز از محل دفن زباله در سه شهر شیراز، مشهد و اصفهان به اجرا در آمده است و در تهران هم به دلیل حجم بالای زباله های تولید شده و فاضلاب های شهری و صنعتی مطالعات مقدماتی به پایان رسیده است.

 

منابع انرژی نیروگاه های زیست توده که ترکیب گسترده ای از انرژی های تجدید پذیر را شامل می شود

 

چرخه زیست توده در طبیعت

بخشی از تشعشع خورشید که به اتمسفر زمین می رسد، بواسطه فرآیند فتوسنتز در گیاهان جذب و ذخیره می‌شود. ماکزیمم راندمان تبدیل انرژی خورشیدی در این فرآیند بین ۵ تا ۶ درصد است. گیاهان بعنوان منابع ذخیره کربن هستند و CO2 را از هوا جذب کرده و بصورت کربن ذخیره می نمایند.

وقتی گیاهی توسط جانوری خورده می شود، بخشی از کربن موجود در گیاه خورده شده به انرژی تبدیل می شود و بخشی دیگر در بافت های زنده ذخیره می گردد. بخش سوم نیز با فضولات حیوانی دفع می گردد. در صورتی که چوب یا گیاهان سوزانده شوند، علاوه بر انرژی، بخش اعظمی از کربن ذخیره شده بصورت CO2 آزاد می شود و بخشی نیز در خاکستر باقی می ماند.

 

تقسیم بندی انواع منابع نیروگاه های تولید برق زیست توده

پسماند های جامد  : شامل مواد زائد جامدی هستند که از مراکز تجاری، اداری، خانگی و برخی صنایع حاصل میشود. این مواد یک منبع مناسب برای تولید انرژی می باشند. فرآیندهای تبدیل و تولید مواد و انرژی از زباله در دنیا توسعه یافته و پروژه های زیادی در زمینه تولید انرژی (برق – حرارت) از زباله در دنیا مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

انواع دوریزها و پسماند های جامد:
  • مواد زائد شهری : به مواد ناشی از فعالیتهای که در محیط سکونت انسان تولید شده و بصورت جامد دور ریختنی تلقی میشود.
  • مواد زائد صنعتی : مواد ناشی از فعالیتهای صنعتی.
  • مواد زائد خطرناک : مواد زائدی که برای انسانها یا جانوران یا گیاهان خطر آفرین باشد.
 دوریزهای خطرناک نیز معمولاً به گروههای زیر تقسیم می شوند :  
  1. مواد رادیواکتیو
  2. ترکیبات شیمیایی
  3. مواد زاید بیولوژیکی
  4. مواد زاید قابل اشتعال
  5. مواد منفجره
 دورریزهای جامد شهری را می توان به مواد ذیل طبقه بندی نمود :  
جزء             توضیح
دورریزهای غذاییبقایای حیوانات و میوه یا سبزی (آشغالها) ناشی از حمل و نقل، آماده‎سازی، پختن و یا خوردن غذا، همچنین مواد غذایی فاسد که بویژه در هوای گرم سریعاً تجزیه می‎شند.

زباله

( به غیر از مواد غذایی )

مواد زاید جامد قابل احتراق و غیرقابل احتراق به استثنای مواد زاید یا سایر مواد فاسد شدنی. عموماً زباله قابل احتراق از موادی مانند کاغذ، مقوا، پلاستیک، پارچه، لاستیک، چرم، چوب، اثاث منزل و تزیینات باغ و گیاه تشکیل می‎شود. زباله غیرقابل احتراق عبارت است از اقلامی نظیر شیشه، بلور، قوطی‎های حلبی، قوطی‎های آلومینیومی، فلزات آهنی و غیرآهنی، چرک و کثافات و نخاله‎های ساختمانی
خاکسترها و بقایاموادی که از سوختن چوب، زغال سنگ، زغال و سایر مواد زاید قابل احتراق باقی می‎مانند. بقایای حاصل از نیروگاهها معمولاً در این گروه طبقه‎بندی نمی‎شوند. خاکسترها و بقایا به طور عادی شامل مواد ریز پودری شکل و مقادیر اندکی از موادی است که بطور ناقص سوخته‎اند.
مواد زاید حاصل از تخریب و نخاله‎های ساختمانیمواد زاید حاصل از ساختمانهای تخریب شده و سایر ساختمانها در ضمن مواد زاید حاصل از تخریب طبقه‎ب ندی می‎شوند. مواد زاید ساختمانی، قالب ریزی و تعمیر ساختمانهای مسکونی، تجاری و صنعتی و سازه‎های مشابه به عنوان نخاله‎های ساختمانی شناخته می‎شوند. این مواد شامل کثافات، سنگها، بتون، آجرها، پلاستر، چوب، تیرهای چوبی، لوله‎ک شی، تأسیسات حرارتی و الکتریکی می‎شوند.
مواد زاید مخصوصمواد زایدی مانند مواد جاروب شده خیابانی، زباله‎های کنار جاده، بقایای حاصل از ویرانی، جانوران مرده و وسایل نقلیه اسقاط جزو مواد زاید مخصوص طبقه‎بندی می‎شوند.
مواد زاید حاصل از واحدهای تصفیهمواد زاید جامد و نیمه جامد حاصل از آب، فاضلاب و تاسیسات صنعتی تصفیه پساب در این گروه طبقه بندی می‎شوند.
فاضلاب های شهری

سالانه میلیونها تن لجن در فرآیند تصفیه فاضلاب در تصفیه خانه های شهرها و صنایع مختلف تولید می گردد که دارای پتانسیل مناسبی برای تولید انرژی می باشد. در حالیکه دفع و دفن این لجن ها از معضلات اساسی تصفیه خانه ها بوده و هزینه های گزافی در این زمینه صرف میگردد. با بهره گیری از فناوریهای مناسب میتوان ضمن حل معضل این پسماندهای آلی به تولید انرژی پاک اقدام نمود.

زائدات کشاورزی و جنگلی

چوب یا همان سوخت های چوبی اصطلاحی است، شامل انواع سوختهای حاصل از جنگل کاری، ضایعات حاصل از بهره برداری منابع جنگلی، ضایعات حاصل از صنایع تبدیلی چوب، صنایع چوب و کاغذ و تأسیسات پردازشی مجاور مناطق جنگلی که میتواند به عنوان یک ماده اولیه جهت احداث نیروگاه برای تأمین انرژی همان صنایع یا صنایع دیگر مورد استفاده قرار گیرد. زائدات کشاورزی نیز مواد سرشار از انرژی بوده که ارزش غذایی برای انسان ندارند.

سالانه میزان زیادی از زائدات کشاورزی نظیر کاه و کلش غلات، شاخه و برگ انواع گیاهان و محصولات باغی در مراحل مختلف کشاورزی تولید می گردد که می تواند در فرایند تولید انرژی مورد استفاده قرار بگیرد.

فضولات حیوانی

فضولات حاصل از دام و طیور سرشار از مواد آلی بوده و در فرآیند تولید انرژی می تواند بعنوان یک ماده اولیه مناسب در نیروگاه های زیست توده مورد استفاده قرار گیرند.

پسماندهای صنایع غذایی و کشاورزی

در فرآیندهای تولید و تبدیل در صنایع غذایی و کشاورزی سالانه مقدار زیادی پسماندهای آلی جامد و مایع تولید می گردد که میتواند ماده اولیه مناسبی برای نیروگاههای زیست توده باشد. انرژی حاصل از این پسماندها میتواند در همان صنایع و یا صنایع دیگر مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از این ضایعات در فرآیند تولید انرژی واحداث نیروگاههای زیست توده میتواند در راستای توسعه پایدار در صنعت کشاورزی مد نظر قرار گیرد.

محصولات انرژی زا

در حال حاضر با توجه به اقتصادی بودن تولید انرژی و نیز برق از درختان در اروپا و آمریکای شمالی، کشاورزان بخش هایی از زمین های کشاورزی خود را به کشت درختان سریع الرشد و انرژی زا اختصاص می دهند.

از انواع مختلف محصولات انرژی زا میتوان به کشت درختان سریع الرشد نظیر اکالیپتوس،‌کشت محصولات کشاورزی (گیاهان) انرژی زا (مثل سورگوم و نیشکر)، کشت گیاهان روغنی با محتوی انرژی بالا مثل سویا و شلغم روغنی و درخت نخل اشاره کرد. این محصولات می توانند به عنوان سوخت امن و بی خطر در نیروگاه های زیست توده مورد استفاده قرار گیرند. توجه به این محصولات میتواند ضمن تأمین آسان و پایدار قسمتی از انرژی مورد نیاز و امنیت تأمین انرژی با ایجاد درآمد برای کشاورزان از جهت اختصاص ظرفیت های خالی و زمین های غیر قابل استفاده در بخش کشاورزی به این امر همراه باشد.

ضرورت و مزایای استفاده از نیروگاه های تولید انرژی زیست توده در کشور
  • رفع مشکلات زیست محیطی حاصل از رهاسازی منابع زیست توده در طبیعت(آلودگی آب، خاک، هوا و بو و …)
  • کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بویژه متان در جو- بیش از ۵۰% متان منتشره از این منابع میباشد.
  • امکان تولید انرژی در محل مصرف(کاهش تلفات شبکه)
  • امکان تحویل انرژی پاک به شکل جامد، مایع و گاز
  • امکان تحویل انرژی به فرم برق، حرارت و سوخت خودروها و یا خوراک واحدهای پتروشیمی
  • ایجاد ارزش افزوده و اشتغال مولد قابل توجه
  • تولید سالانه ۲۵ میلیون تن زباله شهری و صنعتی، بیش از ۵ میلیارد مترمکعب فاضلاب های شهری و صنعتی، بیش از ۴۰۰میلیون تن زائدات و ضایعات کشاورزی- جنگلی و دامی
  • کمک به ارتقای بهداشت عمومی
  • تولید انرژی با قابلیت دسترسی بالا

استفاده از زیست توده بعنوان یک منبع انرژی نه تنها بدلایل اقتصادی بلکه به دلیل توسعه اقتصادی و زیست محیطی نیز جذاب است و از طرفی آنرا عامل تسریع در رسیدن به توسعه پایدار می دانند. سیستم‌هایی که زیست توده را به انرژی قابل مصرف تبدیل می‌کنند، می‌توانند در ظرفیت‌های کوچک به صورت ماژول و ظرفیت های متوسط و بالا بکار روند. صنایع کشاورزی و جنگلداری از ذخایر اصلی زیست توده هستند که فرصت‌های اساسی را برای توسعه اقتصادی مناطق روستایی و دورافتاده فراهم می‌کند.

میزان نشر مواد آلاینده ناشی از احتراق زیست توده، معمولاً کمتر از سوخت‌های فسیلی است. بعلاوه استفاده و بهره برداری تجاری از زیست توده می‌تواند مشکلات مربوط به انهدام ضایعات و زباله در سایر صنایع از جمله جنگلداری و تولیدات چوب، فرآوری مواد غذایی و بخصوص ضایعات جامد شهری در مراکز شهری را حذف و یا کاهش دهد.

زباله سوزها در انرژی زیست توده

زباله سوزی فرآیندی است که توسط آن زباله ها در مجاورت حرارت مشتعل شده و موادی مثل خاکستر و گازهای دودکشی را به عنوان محصولات احتراق تولید می کند . طی این فرایند بیشتر فلزات و ترکیبات فلزی موجود در زباله بدون تغییر باقی مانده و از خاکستر حاصل قابل استخراج می باشند.

مهم ترین مزایای روش زباله سوزی کاهش زیاد در حجم و وزن زباله ها بدون نیاز به مدت زمان طولانی و یا مساحت زیاد عملیات، از بین رفتن اکثر زائدات خطرناک و به تبع کاهش اثرات مخرب زیست محیطی، امکان بازیافت انرژی به صورت برق و یا حرارت از گرمای آزاد شده در حین فرآیند احتراق زباله ها و همچنین امکان بازیافت فلزات – اعم از فلزات آهنی و غیر آهنی- از محصولات احتراق می باشد. تکنولوژی های مختلف زباله سوزی نیاز به پیش فرآوری های کمابیش یکسانی دارند.

در مرحله اول می باید مواد خطرناک، اجسام بزرگ و مواد غیر قابل سوختن حجیم از جریان ورودی جدا شوند. احجام حجیم قابل سوختن باید ابتدا خرد شده و به جریان پسماند وارد شوند. مواد قابل بازیافت می تواند طی فرآیند جداسازی از پسماند جدا شود. سپس جریانهای متفاوت پسماند جهت حصول ورودی یکنواخت به لحاظ فیزیکی، شیمیایی و ارزش حرارتی با یکدیگر مخلوط می شوند. این یکنواختی به عملکرد زباله سوز و تاسیسات ثانویه تولید انرژی و کنترل آلودگی کمک می کند.

خرد سازی پسماند ممکن است مورد نیاز باشد. کوره های دوار و سیستم های سوخت انداز نیازی به خرد سازی کل پسماند ندارد اما در زباله سوزی به روش بستر شناور لازم است که پسماند ورودی خرد و مخلوط شود. همین طور ارزش حرارتی و ترکیب پسماند ممکن است انجام برخی فرآوری را قبل از ورود به سیستم های سوخت انداز یا کوره دوار اجباری کند. حداقل ارزش حراراتی مناسب برای تولید انرژی از پسماند به روش زباله سوزی ۶۰۰۰ کیلوژول بر کیلوگرم تخمین زده شده است.

                   نمایی از یک واحد زباله سوزی

امروزه ظرفیت جهانی زباله سوزی به منظور انهدام زباله و در کنار آن تولید انرژی و بازیافت فلزات (از زباله های جامد شهری) حدود ۱۳۰ میلیون تن در سال است که در حدود ۶۰۰ نیروگاه بزرگ زباله سوز انجام می شود. سوزاندن مواد زاید جامد شهری یک فرآیند مهار شده است که در آن مواد زاید جامد سوخته و به خاکستر مبدل شده و باقیمانده به گازهای بی خطر و یا کم خطر تبدیل میگردند. در این روش حجم زباله ها تا ۹۰ درصد کاهش پیدا میکند.

زباله سوزی یکی از روشهای دفع مواد زاید جامد شهری است. این روش در شهرهایی که با مشکل کمبود زمین مواجه هستند کاربرد دارد. علاوه بر کاهش حجم، از این دستگاهها نیز می توان برای کاهش و یا رفع ویژگی سمی مواد استفاده نمود.

به طورکلی میتوان مواد زیر را در انواع مختلف زباله سوزها سوزاند:
  • زباله های شهری
  • مواد شیمیایی آلی
  • مواد پرتوشناسی
  • مواد بیولوژیکی
  • مواد آتش گرفتنی
  • مواد منفجرشدنی
  • لجن حاصل از تصفیه خانه های فاضلاب
 زباله‌سوزی مزایای متعددی دارند که برخی از آنها عبارتند از:
  • کاهش حجم نیروگاه
  • کاهش حجم زباله
  • کاهش سریع حجم زباله
  • دفع زباله‌های خطرناک
  • کاهش هزینه‌ها
  • از بین رفتن خطر آلودگی آبهای سطحی
  • از میان رفتن بو
  • کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای
  • کاهش میزان آلاینده‌های هوا
  • از بین رفتن زیستگاه جانوران موذی
پتانسیل انرژی زیست توده

منابع زیست توده به ۵ منبع مختلف و عمده شامل زباله ها، فاضلاب های صنعتی، زائدات جنگلی – کشاورزی و دامی تفکیک می شود. که فقط بر اساس مطالعات انجام شده برای یکی از این منابع یعنی پسماندهای جامد شهری (زباله ها) آن هم فقط برای شهرهای بالای ۲۵۰،۰۰۰ نفر نتایج حاصل شده است.

بر اساس نتایج مذکور پتانسیل حداکثر تولید برق از انواع نیروگاههای زیست توده در سال ۸۶ برای شهرهای بالاتر از ۲۵۰ هزار نفر (۳۰ شهر) بالغ بر ۸۰۰ مگاوات به تفکیک ۳۱۱ مگاوات نیروگاه زباله سوز، ۲۱۷ مگاوات نیروگاه پیرولیز-گازی سازی، ۱۵۹ مگاوات نیروگاه هضم بیهوازی و ۱۱۲ مگاوات نیروگاه لندفیل بوده است.

شایان ذکر است به کار گیری پتانسیل های برآورد شده نه تنها به استحصال انرژی بلکه به رفع بخش عظیمی از مشکلات مربوط به آلودگی و مسائل زیست محیطی ناشی از مدیریت پسماندها نیز کمک شایانی خواهد نمود.

 

تبدیل زیست توده به برق

منابع زیست توده از طریق احتراق مستقیم و یا از طریق تبدیل به سوختهای گازی و مایع قابل استفاده برای تولید انرژی الکتریکی در نیروگاه های بخار،توربین گازی و یا سیکل ترکیبی می باشند.

برای ایجاد یک نیروگاه زیست توده،به خصوص از نوع ضایعات جامد شهری،اطلاع از میزان و ارزش گرمایی منبع زیست توده در دسترس بسیار حائز اهمیت می باشد،زیرا با آگاهی از این دو کمیت و نیز میزان بازدهی نیروگاه مورد نظر،طراحی اقتصادی تجهیزات و محاسبه ظرفیت نیروگاه امکان پذیر می باشد.

اغلب به علت پراکندگی و عدم تمرکز مقدار بسیاری از ضایعات جامد شهری و یا دیگر منابع زیست توده در یک نقطه خاص،این منابع در نیروگاه های بزرگ به عنوان سوخت پشتیبان مورد استفاده قرار می گیرند.با ایجاد نیروگاه های زیست توده بخاری در سالیان اخیر بسیار متدوال شده اند و امید آن می رود،که با پیشرفت تکنولوژی و افزایش بازدهی و کاهش میزان آلایندگی آنها،رقیبی جدی برای نیروگاههای بخار سوخت فسیلی محسوب شوند.

نیروگاه های پیشرفته گازی زیست توده و سیکیل ترکیبی نیز در حال گسترش و تثبیت موقعیت خود در بسیاری از کشورهای هستند و جایگزینی قابل رقابت،از نظر اقتصادی و حفظ محیط زیست،برای نیروگاه های سوخت فسیلی متداول محسوب می شوند.

نیروگاههای زیست توده توربین گازی و سیکل ترکیبی

به منظور مدرنیزه و اقتصادی نمودن تولید انرژی الکتریکی از منابع زیست توده در استان ما یعنی گلستان،نیروگاه های توربین گازی در جایگاه مهمی قرار می گیرند ،به خصوص که تنها نیروگاه تولید برق استان گلستان از نوع توربین گازی و سیکل ترکیبی میباشد،در سالیان اخیرعلیرغم بهبود عملکرد و افزایش بازدهی این نیروگاه ها،هزینه احداث آنها بسیار کاهش یافته است.

هم اکنون در جهان تحقیقات بسیاری بر روی نیروگاه های توربین گازی با سوخت زیست توده در جریان است و در بسیاری از طرحهای جدید نیروگاهی نیز امکان استفاده از این منابع،از نقطه نظر فنی امکانپذیرگردیده است.این منابع کاملاقابل رقابت با دیگر سوخت های نیروگاه های توربین گازی نظیر گاز و یا گازوییل می باشند.

نیروگاههای زیست توده توربین گازی و سیکل ترکیبی

پروژه هایی نیز در جهت استفاده از منابع زیست توده در نیروگاههای سیکل ترکیبی در دست اجرا است،که در آنها با گازی نمودن زیست توده و استفاده از آن به عنوان سوخت،امید تولید انرژی الکتریکی با بازدهی در حدود ۶۰ درصد می رود.لازم به ذکر است نیروگاههای تولید برق سیکل ترکیبی در بهترین حال تنها بازدهی ۴۰ درصد را دارا می باشد.

احداث چنین نیروگاه هایی به خصوص در نزدیکی شهرک های صنعتی،که زیست توده یا سوخت های حاصل از زیست توده جزو محصولات جانبی برخی صنایع کاغذ سازی و خمیر مقوا،در فرآیند تولید،دو نوع سوخت جانبی زیست توده که اولی مایعی موسوم به لیکور سیاه و دومی ماده جامدی موسوم به سوخت هاگ می باشد،حاصل می شود.که می توان ازآنها در نیروگاه های تولید برق به عنوان سوخت استفاده نمود.

بررسی زیست توده از دیدگاه اقتصادی

زیست توده،یک منبع تجدید پذیرمی باشد،که براحتی در دسترس بشرقرار دارد.ارزش بهای این منبع بسیار کم و حتی در بعضی موارد منفی می باشد.زیست توده کاربردهای گوناگونی دارد و میتواند به عنوان مواد غذایی حیوانات،مواد اولیه صنعتی،مواد اولیه تولید انرژی و غیره ،مورد استفاده قرار گیرد،که هرکدام از این کاربردها دارای ارزش اقتصادی خاص خود می باشد.

افزایش بهای سوختهای فسیلی و نیز رو به اتمام بودن آنها از یک طرف و پیشرفتهای سریع در فن آوری تولید انرژی با استفاده از منابع زیست توده از طرف دیگر،این منابع را کاملا قابل رقابت با سوختهای فسیلی می کند و به نظر می رسد،منابع زیست توده در آینده یکی از بهترین انتخاب های ممکن جهت جایگزینی منابع انرژی فسیلی و تامین انرژی مورد نیاز بشر باشد.

استفاده از زیست توده در مناطق دور افتاده روستایی برای تولید انرژی الکتریکی و تامین دیگر مصارف انرژی ،باعث صرفه جویی بسیار در صعنت برق و نیز در مصرف سوخت های فسیلی می گردد.

نیروگاه تولید برق سیکل ترکیبی علی آباد کتول 

نتایج استفاده از منابع زیست توده تجدید پذیر

استفاده از منابع زیست توده به طرق گوناگون،باعث کاهش میزان آلودگی باران های اسیدی،خاک و آب می گردد.با کشت محصولات انرژی زا میتوان جایگاه های وسیع برای حیات وحش و محیط زیست ایجاد کرد و بدین ترتیب تاثیر مثبت بر زندگی آنها داشت.

استفاده از سوخت های فسیلی جهت تامین انرژی مورد نیاز بشر،موجب آزاد شدن حجم بسیار زیادی از گازهای گلخانه ای نظیردی اکسید کربن و متان در اتمسفر می گردد،که این امر به خصوص در سالیان اخیر موجب تغییرات نامطلوب آب و هوایی بر روی کره زمین گردیده است.جهت مقابله با این پدیده ،استفاده از منابعی که دارای سازگاری بیشتری با محیط زیست می باشند .

باران اسیدی یکی از عوامل مهم در ازبین بردن دریاچه ها و آبزیان موجود در آنها و در نتیجه به خطر انداختن زندگی انسان ها و نیزحیات وحش می باشد.دلیل اصلی به وجود آمدن باران های اسیدی،رها شدن سولفور و اکسیدهای نیتروژن ناشی از احتراق سوخت های فسیلی بر روی کره زمین می باشد.منابع زیست توده شامل هیچگونه سولفور نمی باشند و از آنجایی که به آسانی با زغال سنگ مخلوط می شوند،می توان با سوزاندن مشترک این منابع با زغال سنگ تا حدودی از روند تولید سولفور کاست و باعث کاهش باران های اسیدی گردید.

با کشت محصولات انرژی زا در زمین های حاشیه ای کویر، میتوان تاحدودی سبب کاهش فرسایش خاک گردید.محصولات انرژی زا اغلب با دوام هستند،که این امر موجب استفاده کمتر از ماشین آلات کشاورزی در زمین های زیر کشت آنها و در نتیجه باعث کاهش فشردگی ،جابجایی و تخریب خاک می شوند.
محصولات زیست توده می توانند به طرق گوناگون،روند آلودگی آب را کاهش دهند.به عنوان مثال با کشت محصولات انرژی زا در زمین های حاشیه دریاها می توان از اکو سیستم آبزیان موجود در آنها حفاظت کرد و یا با تبدیل پسماندهای شهری و غیر شهری به عنانصر سودمند از انتشار آلودگی و یا جاری شدن آنها به سمت رودخانه ها،دریاها،آب های زیر زمینی و دیگر منابع آبی جلوگیری نمود.

منابع :

منابع انرژی های تجدید پذیر نوین-دفتر انرژیهای نو،وزارت نیرو و کمیته ملی انرژی جمهوری اسلامی ایران -۱۳۷۵
بررسی اثرات اجتماعی و زیست محیطی استفاده از انرژی زیست توده-علی قارداشی،مهرداد عدل،عبدلرضاکرباسی،وکامران نائیجی
نشریه علمی برق،سال چهاردهم،شماره دوم ،تابستان ۱۳۵۰ صفحه ۷۴-۷۰
بررسی فنی نیروگاه های زباله سوز،گزینش فناوری زباله سوزی مناسب برای احداث در تهران-تالیف:وهاب مکاری زاده،حمید رضا لاری-نشریه علمی برق ،سال چهاردهم،شماره دوم،تابلستان ۱۳۵۰ صفحه ۱-۱۱

هشتمین کنفرانس بین المللی مهندسی برق با محوریت انرژی های نو -مقاله بررسی فنی و اقتصادی نیروگاه زیست توده ،نوشته هادی زیبنده
مطالعات اقتصادی احداث نیروگاه زیست توده در محل دفن زباله های شیراز-بهروز بوغلان دشتی-سازمان انرژی نو ایران(سانا)

https://www.iranecs.com/articles_det.php?id=10

http://mapta.co/%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D8%AF%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D9%88%D9%85%D8%B3/

https://elicaelectric.com/blog/%D8%AA%DA%A9%D9%86%D9%88%D9%84%D9%88%DA%98%DB%8C-%D8%AA%D8%A8%D8%AF%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C-%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D8%AF%D9%87/https://elicaelectric.com/blog/%D8%AA%DA%A9%D9%86%D9%88%D9%84%D9%88%DA%98%DB%8C-%D8%AA%D8%A8%D8%AF%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C-%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D8%AF%D9%87/

انرژی زیست توده (Biomass) چیست؟

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی گنبدی ها | جامع ترین وب سایت خبری شهرستان گنبدکاووس